Kako bismo Vam omogućili bolje korisničko iskustvo, ova stranica pohranjuje vaše kolačiće (cookies). Više informacija možete pronaći OVDJE.

Cink

Cink – ključ zdravog imuniteta, metabolizma i ljepote

Cink je sveprisutni esencijalni metal i kofaktor mnogih enzima u našem tijelu, a koliko nam je važan pokazuje i činjenica da je cink neophodan za sintezu naše DNA te za dijeljenje svih stanica u organizmu.

Deficit cinka u organizmu manifestira se na brojne načine poput dermatitisa, bijelih mrlja na noktima, smanjenog osjećaja okusa i mirisa, alopecije, zaostalosti u razvoju, narušenog razvoja mozga i smanjenih kognitivnih funkcija, proljeva, sporog zarastanja rana, neplodnosti i sklonosti infekcijama.

Nedostatak cinka u organizmu može biti genetske prirode, dok do sekundarnog nedostatka dolazi najčešće uslijed loše prehrane, visokog unosa fitata u prehrani, malapsorpcije uslijed celijakije i upalnih bolesti crijeva. Također, nedostatak cinka u organizmu može se javiti i uslijed pojačanih potreba u slučaju malignih bolesti, sepse, traume ili gubitka primjerice kod bolesti bubrega.

Procjenjuje se kako otprilike 33 % svjetske populacije pati od nedostatka cinka, a najsklonije nedostatku cinka u prehrani je stanovništvo iz nerazvijenih zemalja. Također, istraživanja pokazuju kako je zemlja sve siromašnija s cinkom zbog čega je posljedično i u hrani smanjen udio cinka. Dobar izvor cinka u hrani su namirnice poput cjelovitih žitarica, mahunarki, mesa, jaja i plodova mora poput školjaka. Apsorpcija cinka odvija se u tankom crijevu, a višak se izlučuje van fecesom i ponešto kroz bubrege ili znoj.

Cink i imunitet

Cink je ključan element za pravilan rad imunološkog sustava. Naime, cink utječe na stvaranje i aktivaciju T-limfocita, bijelih krvnih stanica važnih u borbi protiv infekcija pa se nedovoljan unos cinka negativno odražava na broj i funkciju T-stanica, a samim time i na imunitet. U novoj meta-analizi objavljenoj u časopisu British Journal of Clinical Pharmacology, sakupljeni su i uspoređeni rezultati triju kliničkih studija u kojima je ispitan utjecaj dodataka cinka na simptome prehlade. U navedenim studijama sudjelovalo je ukupno 199 ispitanika koji su tijekom prehlade uzimali barem 75 mg cinka u obliku dodatka prehrani dnevno. Rezultati analize pokazali su da je unos visokih doza cinka u prosjeku skratio vrijeme trajanje prehlade za 3 dana. Inače, simptomi prehlade uglavnom traju sedam dana, a učinkovitost dodataka cinka pokazala se neovisnom o dobi, spolu, pušačkom statusu, jačini prehlade i eventualnoj prisutnosti alergija. 

Protivnik oksidativnog stresa

Budući da čini važan dio superokdis dismutaze – jednog od najznačajnijeg enzimatskog antioksidativnog obrambenog sustava organizma, cink pridonosi zaštiti stanica od oksidativnog stresa. Nedostatak cinka prepoznat je kao uzrok neplodnosti u muškaraca. Nedostatak tog minerala koji se smatra antioksidansom uzrokuje smanjenu sintezu testosterona te smanjenje broja i pokretljivosti spermija, stoga je za optimalnu plodnost muškaraca važan adekvatan status cinka u organizmu.

Cink sudjeluje u izgradnji kostiju

Nedovoljan unos cinka dovodi do neadekvatne sinteze DNA i metabolizma proteina, što se može negativno odraziti na izgradnju kostiju, stoga i ne čudi da je meta-analiza studija objavljena 2014. godine u časopisu Biological Trace Element Research utvrdila nisku razinu cinka u serumu žena s osteoporozom. Preporučeni dnevni unos cinka iznosi 10 mg dnevno, a osobama koje ne konzumiraju dovoljno plodova mora ili mesa preporučuje se posezanje za dodacima prehrani. Osim kostiju, cink je važan i za zdravlje kože, kose i noktiju.

Utjecaj cinka na metabolizam

Cink je jedan od važnih igrača u brojnim reakcijama metabolizma te njegova razina u organizmu utječe na brzinu metabolizma. Cink ima nezamjenjivu ulogu u probavi hrane odnosno metabolizmu proteina, masti i ugljikohidrata. Dodatno, cink sudjeluje u sintezi, pohranjivanju i otpuštanju inzulina. Istraživanja pokazuju kako pretile osobe imaju sniženu razinu cinka u organizmu u usporedbi s osobama normalne tjelesne mase. Studija objavljena 2013. godine u časopisu Advanced Pharmaceutical Bulletin pokazala je kako unos cinka može pomoći u gubitku viška kilograma. Kliničko istraživanje u kojem je sudjelovalo 60 pretilih ispitanika je pokazalo kako unos cinka u količini od 30 mg dnevno može značajno utjecati na smanjenje tjelesne mase i razinu triglicerida u krvi. Moguće djelovanje cinka na gubitak suvišnih kilograma povezuje se s njegovim povoljnim djelovanjem na razinu hormona sitosti ili pak s njegovim utjecajem na poboljšanje metabolizma glukoze u krvi.

Kako cink utječe na probavu

Uloga cinka u probavnom sustavu je nezamjenjiva, a zanimljivu informaciju donosi nam studija iz 2007. godine. Znanstvenici su na 352 ispitanika s dispepsijom otkrili poveznicu između niske koncentracije cinka u tkivima i ozbiljnosti gastritisa. Što je deficit cinka bio veći to je i upala uzrokovana bakterijom H. pylori u želucu bila snažnija što je sa sobom nosilo i izraženije tegobe. Stoga se čini da cink ima važnu ulogu u zaštiti želuca od oksidativnog stresa kojeg uzrokuje infekcija bakterijom H. pylori čiji potpuni opseg tek trebamo otkriti.

Cink ima važnu ulogu i u metabolizmu alkohola. Naime, cink čini sastavni dio enzima alkohol dehidrogenaze koji u jetri razgrađuje ovo opojnu supstancu. No, čini se da cink ne pomaže samo u razgradnji, već i štiti od štete uzrokovanom uživanjem u alkoholu. Studije na životinjama već su nam prije otkrile da pripravci cinka štite od oštećenja na jetri uzokovane i akutnom i kroničnom intoksikacijom alkoholom, a rad objavljen u časopisu Molecular Aspects of Medicine objašnjava i mehanizme u pozadini povoljnog učinka. Tako cink u obliku dodatka prehrani smanjuje produkciju upalnih supstanci koje nastaju u jetri uživanjem alkohola. Oštećenja su manja i zahvaljujući antioksidativnom djelovanju cinka.

Valja spomenuti i utjecaj cinka na ravnotežu kiselina i lužina u tijelu jer je ona od iznimne važnosti za cjelokupno zdravlje. Tijekom probavnog procesa i apsorpciji hrane dolazi do otpuštanja kiseline ili lužine u cirkulaciju. Kako bi tijelo normalno funkcioniralo i enzimi pravilno radili, organizam je razvio puferske sustave odražvanja ravnoteže. Za pravilnu kiselo-baznu ravnotežu neophodan je cink. Štoviše, istraživanja pokazuju kako nedostatak cinka u tijelu za posljedicu može imati neravnotežu kiselina i lužina u tijelu.

Literatura:

  • Sempértegui F. et al. Low concentrations of zinc in gastric mucosa are associated with increased severity of Helicobacter pylori-induced inflammation. Helicobacter. 2007;12(1):43-8.
  • Kang YJ, Zhou Z.Zinc prevention and treatment of alcoholic liver disease. Mol Aspects Med. 2005 Aug-Oct;26(4-5):391-404.
  • Zheng J, Mao X, Ling J, He Q, Quan J. Low serum levels of zinc, copper, and iron as risk factors for osteoporosis: a meta-analysis. Biol Trace Elem Res. 2014;160(1):15-23.
  • Martin A. Crook, Zinc deficiency. Nutrition. 2011. 27(10): 1085–1086.
  • Payahoo, L., Ostadrahimi, A., Mobasseri, M., Bishak, Y K., Farrin, N., Jafarabadi M.A.,, Mahluji, S. Effects of Zinc Supplementation on the Anthropometric Measurements, Lipid Profiles and Fasting Blood Glucose in the Healthy Obese Adults. Adv Pharm Bull. 2013; 3(1): 161–165.

 

 

Proizvodi na popustu za siječanj - više vrijednosti za Vaš novac

Silk gloss ruž za usne

Silk gloss ruž za usne

pearl

Kamen za pete

Kamen za pete

 

Ulje noćurka

Ulje noćurka

djevičansko hladno tiješteno

Četkice  za zube

Četkice za zube

za djecu